השועל יוצא מהכרם

אביב 2015

סעודיה בשעת מבחן: הכול השתנה בשנה האחרונה. ראש הממלכה עבדאללה נפטר. מרבצי הנפט עוד עומדים לרשותה – אך הקונים הולכים ונוטשים את הבסטה. הגלמים של אל-קאעידה ודאע"ש קמים על שופכי הדולרים. ובתימן, בעיראק וסוריה תעלות המלחמה עם איראן נחפרות בחיפזון.

היה היה שועל כחוש שחי ביער עבות ונורא. העצים בו יבשים היו והשיחים כדרדרים התגלגלו ברוח. בצורת קשה פקדה את המקום וכול המעיינות יבשו. ובבורות המים אין טיפה. השמש קיפחה את האילנות שעליהן נשרו ובערו בשרב מעת לעת. ריח מדורות שטף את האוויר. והשמיים צהובים כמו השמש. עד שזאת נעלמה.

***

עד לפני 1946 שלטה משפחתו של 'עבד אל עזיז אל סעוד' בחולות ערב ללא עוררין. אם הבריטים והאיטלקים לא היו עוצרים בעדה – הייתה גם משתלטת על תימן. ממשלתה הייתה צרה וריכוזית. הברית עם הווהאבים איתנה. מאז הנפט החל לזרום מריאד בשלהי שנות הארבעים וכסף התחיל לגדול על הדקלים, הפכה סעודיה למדינה ערבית מובילה – הציר הסוני המרכזי. בין מדינות המפרץ למצרים, בין טורקיה לעומאן ותימן. שומרת המקומות הקדושים. אזרחיה העשירים (והמקורבים למשפחת סעוד) מממנים ארגוני טרור. בתוכה מתקיים משטר דת עם חוקה פשוטה למדי. "כל המנהל נתון בידיו של הוד מלכותו עבד אל עזיז אבן סעוד. הוד מלכותו כפוף לחוקי השריעה." שתי פנים לה לסעודיה. מחד – פרגמטית ובעלת ברית חשובה לארה"ב. מאידך – מדינה פנטית עם כפייה דתית ודיכוי קשה של נשים. כל מה שאפשר להסיק מברית בין סלפסטים (ווהאבים במקרה זה) ושבט מלוכה ערבי.

***

והשועל היה רזה. רזה וערמומי. באין אריות וזאבים, אשר נטשו את היער למקומות מדושני עונג יותר, השועל הפך למלך היער. שיטה המציא ללכוד טרף. המתין וחיכה עד שהסנאי הצמא היה מתעלף או נרדם. ואז, רק אז, היה עט עליו. וכך חי השועל בין אדמה מבוקעת וקשה. ועצים שנפלו. אבל השועל היה מאושר. 

***

הכול השתנה בשנה האחרונה. ראש הממלכה ו'שומר המקומות הקדושים' עבדאללה נפטר לא מזמן וכך בא הקץ לכהונתו המוצלחת בת 10 השנים. מלכה הנוכחי הוא איש מת-חי. מרבצי הנפט עוד עומדים לרשותה – אך הקונים הולכים ונוטשים את הבסטה. אזרחיה שסמכו ידיהם על שולחן הנפט – אינם מסוגלים לצאת וליזום. במקום זאת, עסוקים הם במסע רכש חסר מעצורים. הגלמים של אל-קאעידה ודאע"ש קמים על שופכי הדולרים. מוכרים נפט בעצמם. חומדים את מכה ואת אל-מדינה. שלוחות המהפכה השיעית מאיראן גררו אותה למלחמה בתימן. עוד מתחילת הקיץ כובשת הממלכה את תימן – פיסה אחר פיסה – ואיש לא פוצה את  פיו. אך המלחמה מאיימת להותיר אותה חשופה בצריח לג'יהאד מצפון ולשיעים מבית. הסודיירים – האגף הדומיננטי בשבט סעוד – הולכים ונעשים דומיננטיים מדי עבור שאר ענפי המשפחה.

***

עברו שנים ובניו של השועל נהגו כמותו. הם חילקו את הממלכה בינם לבין עצמם. אחד מהם, מצא עצמו משוטט במערות שנפערו בנקיקים בתוך האדמה הקשה. לפתע, הבחין בנקיק עמוק וצר שדרכו האיר זוהר ירוק. בקלות השתחל השועל דרך הצוהר הדק אל התהום המואר. מה בהקו עיניו כשראה כרם גדול ויפה. עם ענבים שמנים וסגולים, מתוקים ועסיסיים. מיד קרא לאחיו השועלים שהשתחלו גם הם דרך הצוהר אל עולם ומלואו. אשר היה שלהם בלבד.

***

אולם היא כבר הייתה שם. הנסיכים לא שוכחים מהר כל-כך. צניחה כזו הובילה אותם להידרדרות הקשה ביותר שחוותה מדינת לאום. מעשרים וחמש אלף דולר הכנסה לנפש לשמונה אלף דולר תוך עשור. הצניחה במחירי הנפט והגידול באוכלוסייה גרמו לשקיעת כלכלתה של סעודיה בחול טובעני. אך היא התאוששה. מחירי הנפט עלו בשנית. הגידול באוכלוסייה התמתן ובזכות המנהיגות היציבה של המלך עבדאללה, סעודיה המשיכה להיות מדינה ערבית מרכזית ובת ברית אמריקאית ראשונה במעלה. בדיוק בשביל לראות את שנוא נפשה, סדאם חוסיין, נשלף מבור תחתיות, מוכה פרעושים ומטונף זקן. האם סעודיה תשרוד? קשה לנבא. אבל כדי לקבל כיוון לכך, חשוב להתייחס לדרך שבה כמעט התרסקה בפעם הקודמת.

1.הסתמכות רוב השוק  הסעודי הוא על נפט, מה שהשליך על הצמיחה במגזר הפרטי וכפה את סעודיה לעלות ולרדת יחד עם מחירי החביות. הסנקציות על איראן אומנם הפכו אותה ליצרנית כמעט בלעדית לעת קצרה, אך גילוי טכניקות ומשאבי האנרגיה חדשים כגון: פצלי שמן ועתודות גז, דוחקים בה למכור נפט בזול. לכן כלכלת הממלכה תלויה על ענף דק שיכול להישבר כל רגע. כל ההטבות לצעירי הממלכה המביטים בהערצה  לכיוון רוכבי הג'יפים של דאע"ש מסתמכות עליו.

2.בזמן המשבר הקודם, המלך הנכנס  עבדאללה, אחד מ37 בניו של מייסד סעודיה,  שלט בפועל במשך תשע שנים. אחיו – המלך פהד  מהסודיירים- היה חולה ולא מתפקד, מה שהפך אותו ליורש בכיר ובכור כאחד. הוא הגיע מוכן ובעל לגיטימציה מקסימלית לשלוט. מה שאפשר לו לפתוח ב"רפורמות". דהיינו שחרור קיטור ותו לא. "רפורמות אלה" והמלחמה שפרצה בעיראק עזרו לו לחזק את הברית החשובה כל-כך עם ארה"ב. אולם ברית זאת נסמכת גם כן – על הזהב שחור.

3. פלישתה של ארה"ב חייבה כמובן שימוש בשטחה של הממלכה. מכאן מעמדה עלה פלאים. המלחמה בין איראן השיעית לסעודיה הסונית החלה בדמות "פיונים" בעיראק ובסוריה. היא נערכה בין ארגוני טרור. במדינות אחרות. במלחמות אזרחים. על ידי חימוש ורכישת מסגדים. מבחינה צבאית איראן עדיפה על סעודיה. מבחינה פוליטית סעודיה עדיפה על איראן. במיוחד מאז הסנקציות. מבחינה כלכלית, לאורך שנים הייתה הממלכה – יצואנית הנפט הגדולה בעולם. זאת הסיבה שהיא נחשבת "מתונה" יותר. על אף שהזרם הדתי השולט בה הוא סלפיסטי למהדרין. כך השכילה לעלות על גל החרם נגד איראן. לחזק את שיתוף הפעולה עם ארה"ב ולצאת בהכרזות על יוזמות שלום המומות בין ישראל והעולם הערבי. בזכותן נחשבה כגורם מתון על אף היותה מדינה וואהבית שאזרחיה מממנים ארגוני טרור.

***

בימים הבאים סעדו ולא ידעו שובע. אכלו, שתו והולידו צאצאים רבים. מה טוב היה למשפחה הגדולה והמאושרת: בעוד שזללו והתפנקו מתחת לאדמה, שלחו את העכבישים והדבורים להנהיג יד קשה בעולם שלמעלה – שעדיין היה יבש ונפקד שרפות מעת לעת. 

***

כיום סעודיה ניצבת שוב מול שוק נפט שוקע בעולם חדש בו סין, ארה"ב, רוסיה וקנדה אינן זקוקות לה. ואולי מכאן האדישות האמריקאית לגורלן של מדינות ערב. במישור השלטוני, שולט בה כעת סלמאן בן ה-79. על אף היותו איש חולה העדיף סלמאן הסודיירי להיפטר מיורשו מוקרן – אחיו החורג. לכאורה, זהו סימן מבשר רעות. ליורש העצר מינה את אחיינו מוחמד בן נאיף. בנו של יורש העצר הקודם אשר נפטר לפני המלך עבדאללה אותו היה עתיד לרשת. מינוי זה הוא חיזוק של 'הסודיירים' (ענף בית המלוכה של שבעת יוצאי אשתו השביעית של מייסד הממלכה) על חשבון בניו האחרים של מייסד הממלכה. בדרך כלל יש חילופי שלטון בין המחנות מה שמבטיח איזון פוליטי. אולם מלבד הבחירה השבטית, לראשונה המלוכה לא תעבור מאח לאח. כלומר לא מהבכור לבכור, אלא תדלג דור. כבר כעת מי שמחזיקים בפועל בשלטון בסעודיה הם אנשים צעירים יחסית. הכניסה למלחמה בתימן הייתה כנראה פועל יוצא של חילופי השלטון האלה. מי שמנהל את מבצע "סופת נחישות" הוא שר ההגנה מוחמד בנו של המלך סלמאן. אולי יש מקום לחשש. אך יש לזכור שגם יורש העצר הנוכחי, אפילו שהוא רק נכד, איננו ילדון (מחמד בן נאיף בן 53 והוא שר פנים וראש המועצה לביטחון לאומי), ובאשר למוחמד בן סלמאן – הוא אומנם צעיר(30+) ברם יש לו ניסיון, הכשרה וקשרים בבולשת הפדרלית של ארה"ב. ואילו שר החוץ החדש, הטכנוקרט אל-ג'ובייר הוא שגריר סעודיה בארה"ב. זאת עדיין נחשבת אפוא, לאילן שטוב להישען עליו. אך סלמאן לא מסתפק בארה"ב ונושא עיניו לדוב מרוסיה כמו רבים באזורינו. בא לשכונה בריון חדש. אבל בארץ שבע הימים, כל בריון עתיד להיות ילד כאפות. כמו כן, מקיים המלך סלמאן יחסים חשאיים עם ישראל. שגריר ישראל במצרים ציין בהרצאה שנתן באוניברסיטת בר אילן, כי על פי מקורות זרים ישנם אפילו בסיסי חיל אוויר בסעודיה. כשמטוס תוקף שיירה בסודן, יש לו סיבה להאמין בכך. לכן נדמה כי המדיניות הסעודית היא ליצור רשת בריתות ואינטרסים. כך שעל אף מה שנתפס כ"הטיהורים" מתברר שהמלך המת-חי הוא שועל לא קטן. ומתבסס יותר על ניסיונו וכישרון יורשיו.

***

אך יום אחד ראו השועלים שהענבים עומדים להיגמר. וצאצאיהם רבים. אף שועל אינו יודע מי יהיה מלך השועלים הבא. ולמעלה העכבישים הגדולים מחטטים עם רגליהם השחורות אל תוך הצוהר. גורפים חלק מהענבים לעצמם. משתעשעים בפגיעה בשועלים שפעם טיפחו אותם. ולפתע גם להקת שועלים אחרת, אפורה ושחורה מציצה מהצוהר אל מערת הכרם. מה יהיה? שמנים הם מדי בשביל לצאת ולהילחם. מה יהיה סופם?

*** 

על אף המצב הבעייתי בו סעודיה נמצאת היא מסוגלת להתאושש. אך התאוששות זו תלויה בעיקרה בהתפתחויות בארבע זירות חיצוניות שונות. כך שהיא מצויה תחת ספק גדול מאוד.

1. זהות הנשיא החדש בבית הלבן קריטית. נשיא(או נשיאה?) שימשיך את מדיניותה הלא ברורה של ארה"ב בהתקרבות לציר השיעים-אחים מוסלמים יעמיק את הפערים בין המדינות. מאידך, נשיא שיסרב להמשיך את המדיניות הנוכחית הוא בשורה טובה לבית המלוכה.

2. בהקשר זה יש לציין את עתידה של איראן. ההסכם בינה לבין המעצמות אולי יעניק לה בעתיד הקרוב הגמוניה זמנית. אבל מה יהיה אילו הסכם כזה יפתח את איראן לארגוני זכויות אדם ותמיכה בינלאומית באופוזיציה השלטונית? סעודיה תהיה יותר מנדיבה עבור ארגוני זכויות האדם. ואיך ממשל אובאמה שדוגל בזכויות אדם יגיב לכמות ההוצאות להורג שעלתה תחת רוח'אני? לכן הסכם אומנם מהווה מכה קשה לסעודיה, אם כי מכה זמנית.

3. מלחמת הכול בכול בסוריה נמשכת ואם זה תלוי בסעודיה – היא לא עתידה להיגמר. כל קואליציה אדומה(כוחות אסד וחיזבאללה הנתמכים על ידי רוסיה ואיראן)-ירוקה(המורדים והאסלאמיסטים הנתמכים על ידי סעודיה ומדינות המפרץ) ממערב למדינה האסלאמית בהכרח תדחוף את דאע"ש שנבלם מצפון על ידי הכורדים וממזרח על ידי השיעים – אל סעודיה. מה שקיבל משנה תוקף באוגוסט עם פיגוע התאבדות במסגד שהרג 17 בני אדם. אך הפרגמטיזם הקר כמו ליל מדבר יאפשר להם לדלג על המחלוקות עם רוסיה. מן הסתם, בתמורה לשיתופי פעולה בתחום האנרגיה הגרעינית, הנפט והנשק. כשמצרפים את שיחות הרוסים עם סעודיה, השאיפה ליצירת ברית אדומה-ירוקה בסוריה ומאידך השיעים ממזרח והכורדים בצפון– מסתמן כי פוטין מעוניין בטבעת חנק סביב המדינה האסלאמית. אך יש לזכור, אפילו אחרי חיטוי הכתם השחור מהמפה, השולחן יישאר עם שסעים שיתגלו במלוא עוזם. במצב בו דאע"ש יקרוס וייטחן תחת מכבש הטרוגני זה, עדיין יעמדו הסונים מול השיעים, והפעם בלי מסיכות. לפיכך – המשך המלחמה מטיב עם נסיכי המדבר. נהרות הדם לא מלכלכים את שולי גלימתם. בינתיים.

4. החשובה מכולן בהקשר לעתיד הסעודי היא המלחמה בתימן. במלחמה זו יש הזדמנות וסכנה גם יחד. הזדמנות: שיתוף הפעולה הבין-ערבי עם מצרים רשם שיא חדש עם הקמת הכוח הערבי המשותף. מגמה זו יכולה להעיד על שיתופי פעולה עתידיים שאינם קשורים בהכרח למלחמה עם איראן. למשל הסכמים בתחום הכלכלי בו למדינות יש היסטוריה ארוכה (סעודיה תרמה הון במשך השנים לטובת מצרים), או בתחומי הפנים כמו פיצוץ האוכלוסין במצרים(עד 2020 צפויים לחיות 100 מיליון מצריים. מי יאכיל אותם?), או לשליטה בים האדום. כמו כן בתחום המדיני. מאידך, דשדוש ב"חצר-מוות" ושקיעה בבוץ תימני מסוגלים להעכיר את יחסי סעודיה-מצרים. יש ויתחזקו המתנגדים למחנה הסודיירי מפנים הממשל, במקביל לשבטים שיעים בצפון-מזרח המדינה. זאת ועוד, מצרים עלולה למצוא את עצמה כושלת במלחמה בארגוני הטרור בסיני, משום שרוב משאביה מופנים כלפי חוץ. התפתחות שהאופוזיציה של 'האחים המוסלמים' תשמח לנצל כדי לחזור לשלטון. במקרים כאלו, מצרים אולי תנטוש את המערכה. כרגע מסתמן שסעודיה ובעלות בריתה תנצח במערכה על צנעא ותימן הסונית בדרום. השאלה היא אם לא יאבדו הכוחות במחוזות ההרריים של הזיידים(פלג שיעי) בשליטת החות'ים.

***

עתידה של סעודיה תלוי בהתפתחויות חיצוניות. זהו איננו מצב בריא למדינה שנמצאת במשבר כלכלי צפוי. יחד עם זאת, מסתמן שחילופי השלטון עברו בצורה תקינה ועל אף המרירות, הצרות החיצוניות יפתרו את מחלוקות הפנים. אך יש וסעודיה עתידה לגלות, שעדיף היה לה להמשיך להיות ראש לשועלים מאשר להיכנס – לגוב האריות.

*בתמונה: סלמאן מלך סעודיה הנוכחי אחד משבעת הבנים הסודיירים של מייסד הממלכה.

כתיבת תגובה